april, april och vecka 39


Idag är det 1 april och jag går in på min 39e graviditetsvecka. Det är alltså 1 vecka och 6 dagar kvar till min beräknade förlossning. Detta är lite information från familjeliv.se om denna vecka.

Vecka 39: 1 apr - 7 apr 2010
Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Någon slempropp ar jag inte sett röken av. Men jag känner mig väldigt inställd på att föda snart.

Nu har jag precis packat klart min BB-väska så gott de går. Kläderna är ner packade, även linsvätska+etui, en bok, handduk, tofflor och min journal från MVC. Jag har precis skrivit klart och tryckt ut mitt förlossnings brev, så det är nerpackat. Det är bara de där små hygienartiklarna, typ tandborste, tandkräm, shampoo, glasögona etc, kvar för min del. Även lite godis och amnings inlägg ska inhandlas och packas ned.  Bebisens kläder är framlagda, men inte ned packade än, eftersom dom inte får plats i samma väska som mina saker. Connys grejer får han packa ner själv.
Så nu känner jag mig redo för att kunna dra.

Det kommer nog inte bli så mycket april spratt för mig i år. Jag är alldeles för dålig att komma på något själv. Jag kan ju inte ringa till Conny och säga att vattnet gått, de är alldeles för elakt.
Sen är det ingen som vågar skoja med mig, jag måste ju tänka på blodtrycket. Vilket är rätt skönt, eftersom jag egentligen inte uppskattar de dåliga skämt folk brukar komma med.

Sitter här och väntar på att mamma ska plocka upp mig, vi ska åka till min moster i Vallentuna och påskpyssla lite.

Kommentarer
Postat av: Tova

Hihi, ja att skämta om att vattnet gått är nog lite taskigt ;)



Min kille envisades med att han ville skoja med alla att vi väntar barn igen. Fast jag förbjöd honom som tur var...



Tack förresten för din kommentar om min förlossning - och ja, jag hoppas också att min nästa förlossning blir på BB istället, det känns ju trots allt mycket tryggare ;)

2010-04-01 @ 21:59:07
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0