bvc

I tisdags var det dags att kolla om vår lilla kille mår bra. Det var vårt andra besök på BVC sen vi kom hem.
I början ville lilla Neo inte riktigt gå upp i vikt, eller han gjorde det, men tydligen inte tillräckligt mycket.
Då får man ju lite dåligt samvete som förälder. Vad gör jag för fel?
Nu har han den senaste veckan börjat kräkas en del, så vi var lite extra orolga att han inte fick i sig det han ska.
Men allt visade sig vara bra. Nu vägde lill-killen 3140 g. Dessutom blir han glupskare för varje dag.
Barnmorskan sa att så änge han går upp i vikt behöver vi inte oroa oss över att han kräks. Spädbarn kan tydligen ha en förslapp övre maghals eller vad det nu hette. Detta gör att dom är väldigt känsliga när dom precis ätit, och kan kräkas mycket i samband med att dom rapar.

Igår fyllde lilla Neo 2 veckor. Det är helt sjukt vad tiden går fort. Vi har börjat komma in i våran vardag som föräldrar. Conny jobbar och jag är mamma.  De första dygnen sov han mest, vilket han iofs fortfarande gör, men då var man tvungen och väcka honom för att han skulle äta. Han blev så arg, och jag kände mig så elak.
Han sover väldigt mycket nu med, utom när han är hungrig eller vill ha en ren blöja.
Dessvärre är det lite jobbigare när det är läggdags, då är det till att förbereda honom i ca 2 timmar. Mata, byta och vagga honom. Han ligger där helt klarvaken med uppspärrade ögon, och mot slutet är han så trött så han får tvinga sig själv att hålla ögona öppna.
Annars är han en riktig kelgris. Vi brukar lyckas få honom att sova i sin säng de första 6 timmarna under natten, meen sen brukar han få sova hos oss.
Han vaknar ungefär med 2-3 timmars mellanrum, äter och är det en bra natt somnar han snabbt om.
Men under daarna vill han gärna ligga på mittbröst och sova, vilket gör att jag blir fast i soffan.

I natt hade vi en relativt bra natt, han somnade snabbt de första gångerna jag var uppe.
Sen vid 05-tiden så var det dags för blöjbyte. När jag lyfter upp honom från skötbordet så börjas det kräkas, hela jag, han och golvet. Efter det var han nöjd och somnade om. 

Nu hör jag hur det är någon som ligger och trycker på här bakom mig i soffan, så nu nalkas ett blöjbyte.

Kommentarer
Postat av: Tova

Jaha, vad kul! :) då borde vi vara lika gamla, jag gick Kulturama 2003-2006 men gick ju med 87:orna.



Hoppas allt är fint med er annars, och skönt att grabben går upp fint i vikt! Min Elliot var ju också rätt liten vid födseln men väger nu nästan dubbla sin vikt :D

Kram

2010-04-27 @ 18:26:35
URL: http://trasslet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0