vecka 31 och "graviddement"


Idag går ja in på min 31 graviditets vecka, det har alltså gått 30 veckor + 1 dagar. Magen växer så de knakar, och det lilla knytet där inne börjar ta plats.
Nu börjar det närma sig den stora dagen, och vi har fortfarande ganska mycket att fixa med, tills bebisen kommer.

Vecka 31
Du: Kanske känner du av förvärkarna mer regelbundet nu. Det är inget konstigt om du fortfarande inte har några förvärkar, alla upplever dom inte. Många kvinnor tycker att dom nu är stora och otympliga. En del får också väldigt ont av foglossning.
Bebisen: Barnet väger cirka 1,5 kg och mäter ungefär 40 cm. En del bebisar sparkar fortfarande vilt omkring sig och sparkarna kan både kännas obehagliga samt göra rejält ont. En del bebisar upplever nu platsbristen i livmodern mer påtaglig och lugnar ner sig. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar lungorna, genom att "andas" ner fostervatten i dem. Kanske kan du därför känna mer tydligt att barnet hickar, vilket är helt normalt. Barnet reagerar olika på olika musikstycken och instrument och det är viktigt att du pratar och sjunger med magen eftersom barnet rimligtvis kan känna igen sin mammas (och även pappas) röst.

Hämtat på http://niomanader.se


Jag vet inte om det är alla tankar som snurrar där uppe eller om det bara e att jag har blivit trög, men i vilket fall har jag fått något som jag kallar "graviddemens". Igår var andra gången den senaste veckan jag kom hem och glömde nyckeln i dörrlåset. Första gången va de min omtänksamme make som hittade den där. Men igår, när jag satt och kollade på tv ringde det på dörren, då va det en trevlig granne som hade sett den.

Får tacka för att de inte bor någon knäppis här som bara kliver på.

Nu ska diska och fixa lite kvällsmat. Och imorn blir det lite span på stan efter saker till bebis med mamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0