gravid=djur på zoo?


Ibland undrar jag om det är så att bara för att man är gravid är ens kropp helt plötsligt offentlig?
Helt plötsligt ska det klappas och fotograferas, och alla har frågor som man annars skulle tycka var lite för intima.
Är inte sånt man gör på Skansen?

Jag har tack och lov aldrig varit med om det själv, men jag har läst om gravida som träffat helt okända människor på stan, som tar sig friheten att klappa dom på magen. Vem är det som gör något sånt?

Jag har alltid tyckt att min kropp är min privat. Alltid tyckt att det är obekvämt med duschar på badhus etc. Jag har inte ens tyckt att det är bekvämt att vara naken när jag bodde hemma, undekläder möjligtvis.

Problemet är inte att det är så att jag absolut inte vill att någon känner på min mage eller fotograferar den, det som är irriterande är nog att alla tycker att dom har rätt till det utan att be om lov och sen om man säger ifrån blir dom förvånade.
Dom som nu klappat på kulan utan att be om lov ska inte oroa sig över att dom gjort något fel.
Är det så att jag känt mig obekväm så hade jag självklart sagt ifrån. Jag är ju inte så dum att jag står och är tyst fast någon gör något jag inte vill. Och om någon ställer privata frågor jag inte vill svara på så svarar jag inte på dom.
Men det kanske inte är lika lätt för alla att stå på sig.

Min mage är lika privat fortfarande, även om det ligger en bebis där inne. Jag tror inte jag är ensam om att känna så. Alla kanske inte är lika bekväma med sin kropp.
Och jag tycker inte att det är fel att säga ifrån om man inte vill. Inte ska man behöva stå ut med något man inte gillar bara för att man är gravid?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0