vecka 38 och "sold out"

Idag går jag in på min 38e graviditets vecka. Jag har haft en nyttig dag hittils. Tog en promenad på 30 min, eller snarare vaggade fram i vårat gråmulna väder. Jag har ganska precis ätit lite fisk till lunch, försöker passa på när Conny inte är hemma då han inte är så förtjust i fisk. Nu är fettot här hemma ganska slut.
Fettot är min nya benämning för mig själv, har inte ställt mig på vågen på ett tag. Varje gång jag väger mig blir jag chockad. Har varken gått upp mer eller mindre än vad som rekomenderas, men det är ändå inte till någon tröst är man ser de höga siffrorna på vågen. Nu när ben och fötter börjar svulna drar jag mig ännu mer för att väga mig.
Här är lite information om vad som händer i kroppen denna vecka.

Vecka 38: 25 mar - 31 mar 2010
Vecka 38

Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Barnet:
Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

Förvärkarna har jag ju börjat känna av, och det är oftare nu än förut. Jag tror även att magen sjunkit lite, jag är oftare spänd längre ner i magen. Men man vet ju aldrig, jag kanske bara inbillar mig.
På tisdag ska jag till MVC och då får jag veta om huvudet är fixerat.

För några dagar sedan pratade jag med mamma i telefon. Jag berättade hur jobbigt allt började bli, och jag inte fattade hur jag skulle stå ut med att gå över tiden.
Hon tyckte att jag var jätte duktig och inte alls gnällde så mycket. Inte som jag gjorde i början av graviditeten, då var jag en riktig gnällis.
Men då mådde jag illa och var trött, och jag tyckte att det var sååå lång tid kvar. Nu är det ju bara ett par veckor, då är det skillnad. Man orkar bita ihop.

Något jag möts av ganska ofta senaste tiden är "sold out" på H&Ms online shop. Både de jätte fina kläderna från H&Ms "The garden collection" och "The blues" har varit utsålt sen dom började sälja dom. Jag får väl se om jag kan hitta det jag spanat in på stan, men lite trist är det att sitta och sukta efter något som inte finns.

Kommentarer
Postat av: Tova

Äsch, tycker inte du ska tänka alltför mycket på vikten! Efter förlossningen kommer du bli chockad hur mycket som bara var "vätska" och sånt, eftersom det försvinner direkt.

Och så försvinner ju ofta några kilon bara genom amningen ;)

kramar

2010-03-26 @ 22:03:31
URL: http://metrobloggen.se/trasslet
Postat av: lillasyster

psst..naima en hemlighet !!! jag tycker om dig även fast du är tjock,du är jätte söt med din mage ! :)

2010-03-27 @ 23:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0