thailand nr 2

Äntligen har jag fått ordning på bilderna så jag kan berätta lite om en helt underbar semester.

Resan började kanske inte på bästa sätt. Conny är en sån som alltid ska göra allt i ssta stund, vilket han även gjorde med sin packning. När han tar upp väskan från förrådet är den självklart trasig.
Vi hade stått och funderat över om vi skulle köpa en ny väska, men tänkte att han får köra på den vi hade tills den inte fungerade längre.
Så på väg till Arlanda fick vi stanna, köpa en ny väska och packa om.

Efter det så gick det mesta bra. Flygresan har jag ju redan berättat om. Den gick över förväntan. Neo skötte sig exemplariskt. Trots att det är mycket nytt, massa folk och trångt gick det bra.
Däremot tycker jag att det är ganska opraktiskt att dom har babyvaggorna precis vid dom platserna vid toaletten. Det var verkligen folk där hela tiden.
Och så fick vi världens surkart som flygvärdinna. Först fick hennes kollega som hade hand om handra sidan säga till att hon skulle fråga om vi ville ha vaggan. Sen när vi frågade om dom hade möjlighet att värma barnmat sa hon att vi fick gå och fråga där bak, medan hon vi hade påvägen hem fixade det själv. Men hon hade väl en dålig dag.

Väl framme slås vi av den underbara värmen. Bussresan från flygplatsen tar ungefär 1 timme, och dom gör ganska många andra stopp vid andra hotell innan vi får gå av.
Men jag kan säga att vi hamnade på det finaste hotellet.

Hotellet var fantastiskt. Däremot kanske inte det mest praktiska när man har små barn. Massa trappor över allt, vilket gjorde att det var svårt med vagnen.

Ena poolområdet på hotellet

Första dagarna gick åt till att anpassa sig, utforska området och bara slappa. Några av oss brände sig rejält de första dagarna, så det blev mest att bara ligga i skuggan och solen. Neo njöt av allt, poolen, att få vad med oss båda och framförallt maten. Han fick äta frukost från en helt underbar buffé, mest frukt och någon smörgås, men även fick han smaka youghurt och pannkaka.

Vi njöt också av att få kliva upp, titta ut, konstatera att det var sol och få frukosten serverad.

Det blev tyvärr inte så mycket att hänga på stranden. Det är sådant man inser är väldigt svårt med så små barn. Alldeles för varmt, svårt att köra vagnen och Neo tyckte inte att det var så kul att bada i havet. Däremot var det väldigt roligt att leka i sanden.

Neo leker i sanden i Karon Beach

Karon Beach

Dagarna flöt på. Och vi träffade massa trevliga människor. Först och främst alla underbara thailändare. Alla älskade Neo, och det var underbart att kunna gå ut och käka utan att man kände sig ovälkommen med barnvagn. Så stor skillnad på hur det är hemma. Alla gullade med Neo, som njöt av uppmärksamheten och flirtade tillbaka. Han fick bananer och dom bar omkring på honom.

Sen träffade vi även en svensk familj, redan på resan ner, dom hade en nästan 3 åring och en 6 månaders, så med dom blev det en del lek i poolen med.

Vi hittade även vår oas i värmen, nämligen Starbucks. Helt underbart att kunna gå och sätta sig och dricka en is-latte och bara ta det lugnt.

Bloggar från Starbucks

Jag hittade även mitt favorit ställe. Nämligen pannkaks ståndet som låg så man passerade på väg till och från hotellet. Det blev en bananpannkaka till efterrätt varje kväll.

Mitt stammis ställe

Samma dag Neo blev 10 månader åkte vi på utflykt till Phi Phi Islands. Då även med den familjen vi träffat där. Det blev snorkling och bad. Fast resan började inte så bra. En skumpig tur i minibuss på ca 1 timme resulterade i en åksjuk Neo som kräktes ner hela sig och bussen. Stackarn! Han var helt likblek, sov sista biten av bilresan och fick sen en banansmoothie och blev sig själv igen. Chaffören var inte speciellt glad, men sa inget.

Utflykten bestod av en båttur med tre stop Khai Island där vi solade och badade. Där även Neo var en sorts turistattraktion för japanerna. Det stot ungefär 15 japaner runt honom och tittade och fotade, tills Conny sa att det kostade 100 bath. Varför vill man ha kort på okända barn i semester albumet?

Älsklingen på en longtail boat mellan stora båten och stranden på Khai Island.

Khai Island

Neo och jag tar det lugnt på båten

Sen åkte vi vidare till Maya Beach. Där filmen The Beach spelades in. Där snorklade vi Och dom som ville fick åka in till standen och bada.

Vid Maya beach

Jag snorklar utanför Maya Beach

Och sista stoppet på Phi Phi Don. Där strosade vi runt och gick och satte oss och tog en öl.

Vi tar en öl på Phi Phi Don

Resan hem med bil gick bättre, och när vi var hemma vid hotellet var alla helt slut.

Nästa utflyckt gjorde jag utan familj. Jag och mamman i den andra familjen åkte in på Night Market i Phuket town. Det var verkligen spännande. Inte så mycket turister och man fick se lite mer Thailand, och inte bara det som är uppbyggt för västerlänningar. Där kunde man hitta allt från billiga kopior, mat och till och med husdjur. Hundar, katter kaniner, ormar och även små igelkottar.

Vi hade två veckor av lyx, god mat, massage, manikyr etc. En thai massage kostade 200 bath/timme om jag inte minns fel, ungefär 50 kronor. Jag gjorde ungefär fyra massager när vi ändå höll på helt underbart. Självklart blev det lite shopping med.

Vi åt ute på fina restauranger varje dag, och det var super billigt. Thairätterna kostade ca 180 bath (35 kr). Allt som allt betalade vi ungefär 1000 bath för fyra personer varje kväll.

Restaurangbesök i Kata Beach

Vi var inte ett dugg sugna på att åka hem. Jag hade gärna stannat tills det var lite varmare här hemma. Sista dagarna delade vi upp oss när det var dags för middag. Connys föräldrar åt först, när dom kom tillbaka och Neo sov gick vi ut och åt. Det var mindre stressigt då och jag och Conny fick vår egna tid att bara umgås. Man är ju inte direkt bortskämd med det.

Sen var det dags att säga adjö till hotellet och till Thailand, och se fram emot en lång resa hem.

Utanför hotell entrén

Även hemfärden gick bra för vår del. Däremot var det en del drama på planet. En kvinna blev väldigt sjuk, tack och lov fanns det sköterskor och läkare bland passagerarna. Och ett tag var det till och med tal om att vi skulle nödlanda i Ryssland. Tack och lov fick dom kontroll på läget och piloten körde lite snabbare än han skulle, så vi var framme 1 timme innan beräknat. Dramat utspelade sig såklart precis där vi satt, då hon var tvungen att ligga på golvet och det var bara där hon fick plats. Skönt att allt löste sig till slut.

Vi är väldigt nöjda med resan i det hela. Resmålet var jätte bra, fanns ett stort utbud av restauranger, shopping och andra aktiviteter. Det enda var att trottoarerna var väldigt trånga och trafiken i Thailand är annorlunda från hemma, det var inte helt lätt att ta sig fram med barnvagn, men det gick. Tog man en promenad på 15 min till nästa strand var det bredare trottoarer.

Hotellet var super bra. Bra mat, underbar personal och jätte fint.

Och viktigast av allt, inget bråk och tjaffs. Vi har bara tagit det lugnt, umgåts och njutit.