misshandlad


Visst låter det dramatiskt, och det är det ju. Men det gäller ju inte mig.

Är det något jag blir upprörd över är när man hörtalas om personer som misshandlar någon dom säger sig älska, fysiskt och psykiskt. När en man misshandlar sin kvinna eller när föräldrar misshandlar sina barn. Jag känner ingen personligen som jag vet blivit utsatt för detta, men jag blir så arg när jag höra om sådana hemskheter.

Det går nog inte att sätta sig in i en sådan situation. För mig är det lätt att säga om jag eller mitt barn skulle utsättas för detta skulle jag gå direkt, men verkligheten ser nog inte ut så.

Tänk hur det måste kännas att anmäla en person man älskar för detta grova brott, det måste vara hemskt. Man vill ju inte att världen ska se vad som händer, man vill ju skydda sina älskade och inte framställa dom som monster. Jag kan tänka mig att det är så man känner det ungefär, skam och rädsla.

Framförallt när det är barn som utsätts kan det nästan brista för mig. Ett barn älskar alltid sina föräldrar villkorlöst, hur skulle man kunna anmäla sin mamma eller pappa, de är ju egentligen den enda tryggheten man har när man är barn. Det är dom man bor med. När jag ser min son undrar jag hur någon överhuvudtaget kan göra något mot sina barn.
Och även när barn lever i hem där den ena föräldern misshadlar den andra. Det är ju inte bara den misshandlade som blir lidande, barnen är ju även då offer.


I en perfekt värld skulle detta inte hända, och jag önskar att alla kvinnor och barn som utsätts vågade anmäla, nu är det ju inte så. Men en stor eloge till alla dom som faktiskt är så starka.

Kommentarer
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 25

Ja, eftersom vi kommer från helt olika ställen jag och min sambo lär ju våra föräldrar slåss om att vi ska flytta hem till just vår stad ;)



1260 är jättebilligt ju! Eller, egentligen inte men om man jämför med norge. Här kostar det 2400 nånting + de 420 extra varje månad, så det är nästan 3000 per barn. Helt sjukt!

2010-09-23 @ 19:46:46
URL: http://madeleiene.blogg.se/
Postat av: liiah

ja det är såååå spännande! på kvällarna och nätterna har jag haft som mensvärk de senaste dagarna, hoppas den lilla vill komma tidigare .. längtar ju så otroligt!

nej den där sextimmarsregeln är de inte så hårda med utan det är bara om allt är bra och bebis och mamma mår bra och vill åka hem men man kan alltid säga att man inte känner sig redo, det kändes väldigt skönt att höra det idag kan jag ju säga! och NEJ hahah josef får inte åka på några långresor längre:) KRAAAAM!

2010-09-23 @ 19:59:56
URL: http://mrsvandeerkamp.blogg.se/
Postat av: Jasmin

Hej Naima! Såg bilder på dig och din underbara son helt fantastiskt!!!



:) Jo, buggan är ju en självklart val, vi har en som är barnens mamma till alicia, så det blir jätte bra, men lär bli en phil & teds till sommaren... 2 vagnar är nästan ett måste senare... speciellt med 3 barn :P



Super glad att du gift dig och allt! Super grattis!!

2010-09-23 @ 20:02:59
URL: http://jasminsnall.blogg.se/
Postat av: Isabel

Tyvärr finns sådant här brutalitet i vår värld och det är hjärtskärande.

Och ibland är det svårt att bara gå ifrån det onda som sker, hur mycket man än vill.

Tro mig, jag vet. Vissa personer som misshandlar både fysiskt och mentalt och tror att det är för ens eget bästa kan vara sådana personer som man aldrig någonsin blir av med för de har en sådan stor roll i ens liv.



Idag är jag försonad med min plågoande och vi har ett ganska bra förhållande till varandra. Kanske för att jag har valt att förlåta och gå vidare trots mardrömmar ibland, och kanske för att personen i fråga inte ens kan minnas vad den gjort mig.



Men det är svårt och jobbigt att leva i en värld där det finns så mycket brutalitet.

2010-09-24 @ 04:51:46
URL: http://aizah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0