skyr

Jag älskar naturell yoghurt, helst ska den va tjock typ grekisk, med färsk frukt och bär, honung eller bara farin socker, till frukost, mellis eller som dessert.
När den blir så tjock jag vill ha den är det tyvärr en rätt hög fetthalt i den typ 10 %, så dom få gånger jag köper hem det är det lyx.

Bästaste Svava, Neos gudmor, är 50% isländska och deras familj äger en gård på Island. För många år sedan var vi där och blev då introducerade till något som heter Skyr.

Skyr är egentligen en ost, eller den produceras som en ost, men är av somma konsistens som en tjock yoghurt.
Den är otroligt god, och jag föredrar att äta den med färska blåbär och farin socker.
Det fin fina med denna är att det bara är 0,5% fett i och så är det 12% protein så den är väldigt mättande.
Den är väldigt populär att göra glass på med, vilket jag kan förstå varför.

Tyvärr är det svårt att få tag på den i Sverige, men för er som har vägarna förbi Island eller Norge (dit dom importerar den) så tycker jag ni ska prova.


Grekisk yoghurt med farin socker till frukost. Lyx

Kommentarer
Postat av: Malin & Prinsessan

Tack så mycket! Jag hade en underbar dag :)

Hoppas du får en härlig fredag!

2011-02-25 @ 09:39:35
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/
Postat av: lovisa

gott!

2011-02-25 @ 09:54:05
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0